Sinopsis Filem KOLUMPO lakonan Sharifah Amani, Azad Jasmin

Sinopsis filem KOLUMPO arahan Bront Palarae

Kolumpo mengisahkan seorang imigran India yang baru sahaja tiba di KL untuk berkerja mendapati syarikat yang telah mengupahnya sudah jatuh benkrap. Dia kemudian diselamatkan oleh seorang tauke bos mamak dan memulakan hidup barunya sebagai seorang pendatang haram di KL.

Di Setapak pula, seorang gadis muda yang asyik cuba mengelak panggilan telefon ibunya didapati sedang menolong seorang perempuan tua nyanyok mencari rumah yang dia tidak ingat untuk sepanjang hari.

Di Ampang, seorang pemuda bertemu dengan seorang gadis misteri yang turut ketinggalan tren yang terakhir. Untuk seorang pemuda yang tidak pernah bercinta, pertemuan ini bakal memberikan mengubah hidup si jejaka muda ini.

Pergabungan ketiga cerita ini akan menghasilkan sebuah kolaidaskop hidup di bawah langit kota Kuala Lumpur yang bakal menyayat dan mencuit hati para penonton.

Filem Kolumpo

Pelakon Kolumpo: Sharifah Amani, Azad Jasmin, Ruminah Sidek, Shoffi Jikan, Nell Ng, Mano Maniam, Emily Poon, Sabri Yunos, Amerul Affendi, Azhan Rani, Along Eyzendy dan Amirul Ariff.

Filem Kolumpo diarahkan dan ditulis oleh Bront Palarae, Sheikh Munasar dan Rozi Izma Abdul Karim diterbitkan oleh Otto Films Sdn Bhd.

Kolumpo Trailer


SYNOPSIS KOLUMPO 
 From Central Market to KLCC to Setapak, the story weaves a tale of Hope and Dreams as diverse as the very fabric of Kuala Lumpur itself. An Indian immigrant worker just arrives in town to work, only to find the company that offered him the job has already gone bust.

He is saved by a local restaurant operator and begins his life adventure in the city as illegal immigrant worker. In Setapak, a young girl trying to avoid phone calls from her mother, finding herself spending the whole afternoon helping a stranger, a senile Old Lady looking for her house she can’t remember its whereabouts.

In Ampang, a young man meets a cute stranger at the LRT Station after they both missed the last night train. For someone who never dated anyone in his life before, this occasion is a life defining moment for the young man, his only hope to get a glimpse of love.

Filem Kolumpo

Together they create a kaleidoscope of the spontaneous, surprising, electrifying human connections that pump the city’s heartbeat. Funny, and revealing encounters unfold beneath the KL skyline.


OST Filem Kolumpo : KL KITA - Yuna ft Qi Razali




Lirik lagu KL KITA - Yuna ft Qi Razali

Waktu mencemburui aku
Kota raya menjamah ku
Dimana perginya mimpi ku
Mungkin dijemari mu

Kau menghidupkan semangat ku
Kau memberikan harapan
Dan kau rampas semula

Ku mencari jawapan
Di setiap persimpangan
Impian yang ku simpan
Hanya pada mu

Artis kontroversi sepanjang 2012


Carta artis kontroversi 2012

KALENDAR 2012 menemui tarikh hujungnya sebelum tahun baru 2012 menjelma sehari lagi. Seiring dengan itu, pentas hiburan tempatan tidak ketinggalan dihidangkan isu-isu kontroversi. Pancaindera senaraikan paparkan sorotan figura dunia hiburan tempatan mengikut carta.

MENGANDUNG PALING PANTAS

PASANGAN pengantin baru, Farid Kamil dan Diana Danielle menjuarai carta artis kontroversi 2012 setelah membocorkan rahsia kehamilan selepas 16 hari selamat melangsungkan pernikahan. Pasangan itu bernikah pada 3 November lalu di Ampang. Diana sendiri yang berkongsikan berita gembiranya itu melalui Twitter miliknya. Bagaimanapun, pasangan pelakon itu menggunakan pendekatan ‘tutup mulut’ untuk mengulas perkhabaran berita itu.

BERKAHWIN PALING CEPAT

PELAKON Anne Ngasri mengambil masa yang singkat untuk berkahwin dengan Mohd. Sumali Reduan. Perkahwinan mereka menjadi sensasi kerana berlaku selepas Anne berpisah dengan bekas kekasihnya, Aliff Aziz. Anne dilaporkan bersedia untuk bersatu dengan Aliff pada penghujung 2012. Lantaran itu timbul pelbagai spekulasi tentang perkahwinan Anne dengan Mohd. Sumali yang juga Setiausaha Kerja Pemuda UMNO Malaysia. Malah ada yang mempertikaikan tujuan Anne mengahwini lelaki berasal dari Johor itu.

BERGADUH SEBAB CEMBURU?

PUNCA pergaduhan antara Neelofa dan Anzalna bermula sewaktu sama-sama turut serta dalam pertandingan wanita tercantik. Ada silap kata dan tingkah yang tidak menyenangkan di antara dua pihak yang menyebabkan isu yang kecil menanah dan menjadi besar. Masing-masing memendam perasaan sehingga tercetus peperangan. Pun begitu mereka ada hujah mempertahankan diri sendiri.

DITUDUH MENCURI TAPI TAK ADA BUKTI

KEJADIAN memalukan yang melanda pelakon Awal Shaari dan Scha Al-Yahya ini ketika mereka sama-sama memperagakan baju sebuah butik terkenal. Dikatakan ada baju penganjur yang diambil oleh pasangan selebriti itu secara tak sengaja. Namun tak ada bukti khusus dibuat daripada penganjur mahupun daripada mana-mana pihak tentang perbuatan pasangan pelakon tersebut.

DITAJA TAPI TAK MENGAKU


TASHA Shilla yang populariti semakin mencanak naik dikatakan ‘disimpan’ oleh seorang lelaki kaya-raya. Lelaki yang dikenali sebagai Datuk J itu dikatakan sanggup menghadiah sebuah banglo sehinggalah kereta Audi yang dipandu olehnya asalkan sanggup berparti di kelab malam bersama. Pun begitu Tasha tetap dengan pendirian menyangkal sekeras-kerasnya tuduhan terhadap dirinya itu.

KISAH RUMAH TANGGA RITA RUDAINI

KRISIS rumah tangga Rita Rudaini dengan suaminya, pemain bola sepak kebangsaan, Aidil Zafuan Abdul Radzak menjadi tumpuan sepanjang tahun. Pelbagai cerita didedahkan di media sehingga menyebabkan orang luar membuat persepsi masing-masing. Pada 7 November lalu, Rita berjaya dalam permohonannya untuk membantah perintah kembali taat atau nusyuz yang difailkan oleh Aidil.

BERCINTA LAMA TAPI TAK KAHWIN-KAHWIN

SERI hubungan cinta antara pelakon Almy Nadia dan Fizz Fairuz semakin pudar selepas cerita mereka dilihat kerap didedahkan di media. Perubahan ketara selepas Fizz dapat anugerah yang mengganggu gugat hubungan cintanya dengan Almy. Banyak pihak buat spekulasi, ditambah pula dah enam tahun cerita tentang kahwin, tapi masih belum ada cerita perkahwinan sebenar.

IKA NABILA SERBA LENGKAP

NAMA penyanyi genit ini menjadi jelik sebab dikatakan terlibat dengan kes hubungan sejenis, minuman keras dan menyimpan alat permainan seks orang dewasa. Gosip kian panas apabila kru produksi menyampaikan bahawa Ika Nabila tanpa segan silu mengajak seorang aktres comel untuk mengadakan hubungan seks terlarang bersamanya yang katanya lebih menyeronokkan. Kesemua dakwaan itu disangkal Ika.

NABILA HUDA YANG SENSASI

KISAH kontroversi membabitkan Nabila Huda sering mencerminkan sisi negatif dirinya kepada khalayak. Dikatakan berpeluk sakan dengan kekasih gelap, Johan As’ari di lokasi penggambaran drama Pelangi Kasih. Ibu Keisha Laila ini juga panas dengan kontroversi pakaian seksinya pada acara karpet merah majlis Anugerah Blokbuster 2011 awal bulan Oktober lalu dan mencuri tumpuan umum apabila dituduh menghadiri parti liar menyambut Halloween pada hujung bulan yang sama.

SOAL CINTA HATI SHILA

JUARA rancangan realiti Asian Wave 2012 di Shanghai, China mencetuskan kontroversi gara-gara terlalu mendedahkan kisah cintanya dengan Shaarnaz Ahmad kepada khalayak. Perlakuan mencium tangan Sharnaaz secara tidak sengaja di satu majlis anugerah, pergaduhan dan lamaran tak rasmi di Twitter menyebabkan ada segelintir pihak kurang senang. Pun begitu, perkara peribadi itu bijak dikawal Shila seiring dengan kisah kerjayanya.

Artikel : http://www.utusan.com.my

(Lawak) Apo Kono Eh Jang 2012 (PARODY) HQ HD

Video Apo Kono Eh Jang 2012 (PARODY) HQ HD - Fida feat. AC Mizal & Stellar


Video ni memang versi lawak....

Lirik Apo Kono Eh Jang 2012 :
Jang oh Jang
Mano pulak poi budak bertuah ni
Sonyap yo...
Siaplah jang oi...
Kobau tu tak boghi makan lai

Batu kikir jambatan bosi
Gulai udang sebelango
Cubo omak fikir dalam hati
Ayo ni bujang sudah lamo aih

apo kono eh jang ,
tongah malam tolanjang
ekau dah bosa panjang,
jangan duduk tolontang,
polek buna bunyik eh,
mana ada kau menughih,
tapi cubo kau donga ini pekagho bona.

ko tongah ko topi kobau tu pon dah mandi.
poi tanam ajolah tu dokek kualo pilah
ekau tengok muko buku,
muko ko pun dah bobulu..
poi cukolah dulu mano kobau ko lombu..

Apo kono eh jang kau monong ajo
Orang ke bulan ekau di mano
Muko berpoluh apo toghaso
Carian ubek penawa duko

Poilah mandi hari dah tinggi
Jangan temonung menoman tanggo
Ke sawah kito menuai padi
Apo dikonang pekaro yang sudah

Si milah kau gilokan
Orang dah masuk meminang
Mano den lotak muko
Kondak kau jang diambik orang
Biar omak cari an lain
Ompuk orang jangan diidam...

dah den koba en dulu ,
dongalah cakap cikgu,
banyak-banyak membaco,
bosa nanti berjayo,

konsep macam anak pungut..
biso bona jadi kayo.
jangan maleh bekojo..
kono kuek usaho..

masak lomak cili minom kopi cicah ghuti..
kocik-kocik mengaji..
bosa jadi montoghi..
eden ado nak posan,
janganlah ketinggalan..
hidup ado panduan..
al-Quran jadi pogangan..


Ke jelobak ke jelobu
Tuai padi tigo tangkai
Kato ombung den...
Kato ongah den...
Kato ocu den

Apo kono eh jang kau monong ajo
Orang ke bulan ekau di mano
Muko berpoluh apo teghaso
Carian ubek penawa duko


Dah den koba an dulu kumpol kan duit
Pinanglah copek ini kau tangguh an
Ke sawah kota mengumpo belanjo
Bekonan den si milah buek menantu

Apo lai kau sosakan
Menghaung tak ado guno
Milah kawin minggu dopan
Melopong kau jang putih mato
Jangan lai dikonang konang
Asik dikonang merano badan

asik tokonang meghano badan
asik tokonang meghano badan

Bekocak air di boting
Limau manih betaruk mudo
Bio bocacak koghih dan lombing
Putih kuning den tarik juo

apo kono eh jang
apo di konang

Layari : http://www.digitek.my & http://www.facebook.com/digitekmy

Apo Kono Eh Jang 2012 (PARODY) - Rafidah Ibrahim feat. Dato' AC Mizal & Stellar Band / Feat. Ridhwan Amin Rodi

Hakcipta Terpelihara
Copyright Controlled by Sheikh Qalam Records Sdn Bhd

Fair Used - (Parody) www.digitek.my


Deanna Hussin, penyanyi dari Youtube

Deanna Hussin

Deanna, sorang lagi penyanyi baru berjaya dicungkil melalui YouTube dan telah dilamar oleh syarikat rakaman NAR Records Sdn. Bhd.

Nur Syaza Deanna Hussin atau nama komersialnya, Deanna Hussin, 16, bakal muncul dengan single pertamanya pada tahun depan akan mempertaruhkan sebuah lagu Inggeris berjudul Inviting.

Dia yang berasal dari Gelugor, Pulau Pinang, merupakan anak tunggal dalam keluarga itu sebenarnya telah mula berjinak-jinak dalam penulisan lagu sejak berumur 12 tahun lagi.

"Saya telah menulis 36 buah lagu dalam sebuah buku sejak berumur 12 tahun lagi. Salah satunya ialah lagu Inviting yang akan menjadi single pertama saya nanti,"

Deanna berkata, sejak menjadi artis rakaman empat bulan lalu dia merasakan dirinya agak sibuk apabila terpaksa berulang-alik ke Kuala Lumpur pada setiap hujung minggu.

"Mujurlah dalam sebulan dua ini, musim cuti sekolah. Jadi saya banyak habiskan masa di Kuala Lumpur untuk penggambaran muzik video dan promosi single baharu kepada media," ujarnya yang turut menyanyi bersama gitar seperti artis kelahiran YouTube lain iaitu Najwa Latif dan Ainan Tasneem.

Mengenai keberaniannya mempertaruhkan single berbahasa Inggeris walaupun namanya masih asing, Deanna tidak menganggap itu satu penghalang untuk dirinya dikenali.

Deanna Hussin


"Saya rasa tidak susah untuk pasarkan lagu berbahasa Inggeris, lagi pun saya juga ada lagu bahasa Melayu yang akan menyusul selepas lagu ini," ujarnya yang yakin Inviting akan diterima penggemarnya nanti.

Bercerita perihal dirinya pula, pelajar Sekolah Perempuan St. George's itu memberitahu, kedua-dua ibu bapanya memberi sokongan kuat terhadap minatnya untuk menyanyi. Dia cukup bersedia berdepan asam garam dunia seni.

Deanna Hussin

"Mulanya tiada niat untuk serius menyanyi sehingga jadi artis rakaman. Saya juga fikir menyanyi hanya untuk seronok-seronok sahaja," jelasnya.

Cuma selepas menjadi artis rakaman, Deanna sering diingatkan oleh kedua-dua ibu bapa dan guru-guru di sekolah agar tidak mengabaikan pelajaran sementelah pula menjelang tahun 2013 nanti dia bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

"Mungkin pada tahun 2013, saya hanya akan aktif sehingga bulan Mei sahaja. Selepas itu, mungkin saya berhenti sekejap menyanyi untuk memberi tumpuan kepada SPM," ujarnya lagi.

Deanna berkata, ilham menulis lagu diperolehnya secara semula jadi ketika berada di rumah, bersiar-siar atau ketika menonton televisyen.

"Saya buat lagu bukan bertemakan cinta sahaja tetapi ada tema keluarga, peperangan dan ketuhanan," ulasnya mengenai lagu Inviting yang tampil bertemakan anti peperangan.

Emma Maembong setia melukis


Emma Maembong setia melukis
Seni merupakan bidang yang sungguh luas. Ia terbahagi kepada beberapa bahagian dan sering memberi gelaran untuk mereka yang berada di dalam industri yang sama. Meneliti perjalanan seni lakonan gadis ini, ternyata tiada apa yang perlu dibanggakan lagi. Namun, jika kita mengenali siapa sebenarnya Fatimah Rohani Ismail, pasti terdetik rasa kagum dengan bakat luar biasa yang dimilikinya.


Mula melukis sejak usia yang kecil, Fatimah atau lebih dikenali sebagai Emma Maembong, berkata, seni lukisan sentiasa menjadi cinta abadinya. Mewarisi bakat melukis daripada bapanya yang juga pelukis tersohor negara, Ismail Embong, bagi Emma bakat yang diwarisi itu merupakan harta tidak ternilai buat dirinya.

“Saya tidak ingat bila saya mula melukis, tetapi memang dari kecil lagi, saya sudah pandai menggunakan berus.

“Apabila meningkat dewasa, gaya lukisan saya semakin baik. Seingat saya, lukisan pertama saya dijual ketika saya berumur 14 tahun. Disebabkan itu, semangat untuk terus melukis semakin membuak-buak," katanya tersenyum.

Menurut Emma, walaupun dia merupakan anak kepada pelukis terkenal, namun pendedahan melukis itu bukanlah hadir secara langsung. Mengakui ayahnya mahu melihat usaha itu hadir dari dirinya sendiri, Emma pada mulanya hanya berlajar melukis secara sendirian.

“Minat ini sebenarnya hadir dengan sendiri, tiada paksaan daripada ayah untuk saya mengikut jejak langkahnya.

“Bila sudah sampai satu tahap, baru ayah mempercayai kemampuan saya dan dari situ, dia mula mengajar saya," katanya bersungguh.

Terus bercerita mengenai minat nombor satunya itu, bagi Emma walaupun dia kini sudah bergelar seorang pelakon, itu tidak bermakna dia mahu melupakan dunia seni lukisan yang sehingga kini mewarnai hidupnya.

“Apabila ayah membenarkan saya bekerja, saya langsung tidak terfikir mahu bergelar seorang pelakon.

“Sehinggalah salah seorang kakak mencadangkan saya untuk berlakon. Pada mulanya memang agak kekok, namun kelebihan bidang ini adalah pada waktu yang sama saya juga masih mampu meneruskan kerjaya sebagai pelukis," katanya.

Mengakui kesibukannya kini membantutkan niatnya untuk mencipta karya terbaharu, Emma berkata, selalunya jika bercuti panjang, lokasi utama yang akan ditujunya adalah kampungnya yang terletak di Terengganu.

“Buat masa ini, saya masih sibuk, jadi tak sempat nak menyiapkan apa-apa lukisan. Namun, saya akan teruskan bila ada kelapangan," ujarnya.

Baharu sahaja selesai penggambaran drama bersiri Cinta Itu Milikku, Emma mengambil keputusan untuk bercuti panjang dan selalunya dia akan pulang ke Terengganu.

Penulis yang menemubual Emma di Balai Seni Visual Negara, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur pada mulanya berasa agak hairan melihat gadis itu begitu ramah bertegur sapa dengan para pekerja di situ. Setelah dijelaskan, rupa-rupanya Emma pernah ‘membesar’ di bangunan tersebut.

“Saya kenal dengan sebahagian besar pekerja di sini.

“Dahulu, ayah mempunyai pejabatnya di sini, setiap kali ayah ke sini, dia akan membawa saya. Jadi, kebanyakan masa saya dihabiskan di sini bagi menemani ayah. Sebab itulah, saya biasa dengan persekitaran di bangunan ini," katanya.

Meneruskan perbualan, Emma mengakui dia merupakan seorang anak yang sangat rapat dengan ayahnya. Tidak pernah hadir ke sekolah seperti biasa, bagi Emma perjalanan kehidupan remajanya agak berbeza dengan remaja di luar sana.

“Saya dibesarkan oleh ayah, manakala adik beradik saya yang lain dibesarkan oleh ibu.

“Ayah memang seorang yang penyayang, ada suatu masa dia akan menyediakan segala-galanya untuk saya. Bagaimanapun, apabila usia meningkat dewasa, sedikit demi sedikit dia mula memberi ruang untuk saya mengatur perjalanan hidup saya sendiri. Saya akui pada mulanya agak takut, namun selepas beberapa ketika kini saya mulai belajar erti kehidupan," katanya yang kini sudah tujuh bulan bergelar pelakon.

Berkongsi pengalaman sebagai pelakon, menurut Emma pada mulanya, dia agak terkejut dengan ‘penangan’ gelaran seorang pelakon.

“Dahulu, saya hanya orang biasa, seorang anak yang akan mengikut ayahnya menyertai pameran lukisan, selain seorang pelukis biasa.

“Justeru, tidak dinafikan hanya ada golongan tertentu mengenali saya. Namun, apabila bergelar pelakon kini, baharu saya tahu erti privasi. Memang banyak bezanya dan saya mula belajar untuk selesakan diri dengan keadaan ini," katanya.

Tidak mahu terburu-buru, bagi Emma tempoh tujuh bulan berada di dalam dunia lakonan banyak mengajarnya erti kesabaran. Walaupun bakat lakonannya masih lagi diragui, Emma tidak mahu menjadikan itu sebagai alasan untuk mengundurkan diri.

“Saya akui ramai lagi di luar sana yang mempersoalkan bakat lakonan saya.

“Ingin saya tekanan di sini bahawa saya masih lagi belajar, dan saya yakin masa itu masih lagi panjang untuk saya. Apa yang saya harapkan cuma peluang dan sokongan daripada mereka di luar sana," katanya.

~ Utusan

Farra juara Idola Kecil 5 - juara milik Farra

Farra Adalah Juara IK5

Konsert akhir Idola Kecil 5 sudah berakhir dan telah menobatkan Farra peserta cilik bertudung sebagai juara untuk musim ke-5.


Farra menyanyikan lagu Listen oleh Beyonce dan sebuag lagu bertajuk Anugerah

Senarai Pemenang

tempat pertama :farra
tempat kedua:darling
tempat ketiga:zul

Tahniah semua finalis ik 5

Tidak dinafikan peserta cilik bagi musim kelima ini mempunyai kebolehan yang luar biasa daripada segi vokal dan ini diakui sendiri oleh penerbit program, Shahrizan Razalli.

Katanya, setiap minggu juri memberikan markah yang tinggi kepada mereka kerana masing-masing mempunyai kebolehan vokal yang mantap. Ini membuatkan jurang pemarkahan antara satu sama lain kecil dan setiap minggu menjadi sengit buat kesemua peserta cilik ini.

Konsert akhir menyaksikan lima peserta bersaing untuk merebut gelaran juara IK5 iaitu Muhammad Benladin Munshi (Ben), Wan Adlyn Massyah Mohammad Shah (Darling), Farranisha Shazwany Mohd Faizul (Farra), Nur Adlina Batrisya Zuraimi (Tisyia) atau Muhammad Zulfeka Nasrun (Zul).

Tahhniahh kepada Farra,Darling,Zul :D Tahhniahh jugaa kepaddaa Ben and tisiya kerana sampai ke final

Perkahwinan Apek tak akan jejas prestasi di padang


Penjaga gol popular negara, Khairul Fahmi Che Mat menegaskan perkahwinannya dengan Leuniey tak akan menjejaskan prestasinya sebagai seorang pemain bola sepak negara dan Kelantan.

Apek menyatakan perkahwinan harus dipandang positif kerana ia akan membangkitkan lagi semangatnya untuk beraksi di atas padang.

Apek kahwin Leuniey


"Insya-Allah prestasi saya tidak akan terjejas, kita kena ambil positif, lihat David Beckham sebelum ini biarpun sudah berkahwin tetapi prestasinya tidak menurun malah semakin meningkat.

"Saya akan cuba kekalkan prestasi yang terbaik kerana ini adalah karier saya dan saya amat bertuah kerana Leuniey amat memahami karier saya sebagai seorang pemain bola sepak," katanya dalam sidang media selepas majlis pernikahan beliau di Wakaf Bharu di sini semalam.

Apek dan Nur Eilunie atau Leuniey selamat diijabkabulkan pada pukul 10 pagi semalam di rumah keluarga Leuniey di Wakaf Bharu dekat sini.

Pasangan tersebut dinikahkan oleh Imam Masjid Pasir Pekan, Abdul Ghani Abdul Mutalib dengan disaksikan oleh ahli keluarga terdekat termasuk ibu bapa kedua mempelai di rumah keluarga Leuniey di sini.

Pada majlis tersebut, Khairul Fahmi menyerahkan mas kahwin sebanyak RM19,000 bersama tujuh dulang hantaran dan Leuniey membalas dengan tujuh dulang.

Apek yang mengenakan persalinan berwarna kuning muda sah menjadi suami kepada Leuniey dengan sekali lafaz dan lebih 2,000 tetamu termasuk peminat setia mereka hadir pada majlis pernikahan tersebut.

Khairul Fahmi ketika ditemui bersyukur majlis tersebut berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah.

"Alhamdulillah majlis pernikahan ini berlangsung dengan baik. Saya memilih Leuniey kerana dia memahami karier saya yang terlalu sibuk. Sebagai contoh, saya hanya pulang untuk membuat persediaan sehari sebelum majlis ini berlangsung.

"Perasaan saya sebelum majlis akad nikah gementar, tetapi ia tidak sama ketika beraksi di atas padang kerana hari ini semua memberi sokongan kepada saya dan Leuniey," katanya.

Dia menyerahkan kepada Allah sekiranya dikurniakan cahaya mata dalam masa terdekat ini dan berharap akan menimang sekurang-kurangnya empat orang anak.

Dalam pada itu, Leuniey berharap suaminya akan menjadi 'kapten' kepada keluarga mereka dengan baik meskipun pelbagai kontroversi dikaitkan dengan mereka sebelum ini.

"Saya bersedia sepenuhnya, dalam masa bercinta pelbagai cerita keluar dalam akhbar dan blog. Saya sentiasa berbincang dengan suami bila cerita seperti ini keluar.

"Ini jodoh yang ditentukan dalam perjalanan hidup kami, saya bersyukur kerana kami telah disatukan," katanya sambil menyifatkan suaminya seorang yang romantik dan penuh dengan kejutan.

Khairul Fahmi (Apek) - Leuniey selamat bernikah

Khairul Fahmi nikah Leuniey

Sekali lafaz saja,Khairul Fahmi Che Mat atau Apek sah bergelar suami kepada wanita pilihannya, Nur Eilunie Natasha Jaafar, 21.

gambar khairul fahmi nikah leuniey

Pasangan ini telah dinikahkan oleh Imam Mukim Pasir Pekan, Ustaz Ab Ghani Ab Talib di kediaman keluarga Leuniey di Pasir Pekan, Tumpat, di sini, kira-kira pukul 10 pagi Jumaat.

Apek yang mengenakan persalinan baju Melayu berona putih krim itu berkata, dia bersyukur apabila segala perancangan majlis mereka berjalan dengan lancar dan menganggap perkahwinan itu sebagai tanda berakhirnya kontroversi yang membabitkannya dengan Leuniey.

Apek Kahwin

"Alhamdulillah syukur apabila majlis ini berjalan dengan lancar.Perkahwinan ini juga menandakan pelbagai isu kontroversi yang membabitkan saya dan Leuniey sudah tamat, " kata Apek.

Tambah Apek, sebelum ini, pergerakan dia dan Leuniey untuk bertemu agak terbatas lebih-lebih lagi ketika kontroversi panas membabitkan Leuniey kononnya telah menjadi orang ketiga dalam hubungan cinta Apek yang terdahulu.

"Oleh kerana itu, kami hanya dating di rumah sahaja dan rumah keluarga kami merupakan tempat rahsia kami untuk bertemu," ujarnya.

Leuniey telah menerima wang hantaran yang juga dijadikan sebagai mas kahwin sebanyak RM19,000 berserta tujuh dulang hantaran berbalas tujuh dulang daripada pengantin lelaki.

Sebelum majlis pernikahan itu, rombongan pihak lelaki tiba dengan diiringi sepasukan polis trafik sepanjang perjalanan mereka ke kediaman keluarga Leuniey.

Sementara itu, Apek memberitahu, dia dan isterinya itu belum merancang untuk berbulan madu dalam masa terdekat ini, namun masih lagi menganggap perkara itu amat penting sebagai permulaan baru melalui alam berumah tangga.

Rombongan pihak lelaki yang hadir pada majlis tersebut ialah ibu bapa Apek iaitu Che Mat Hussein 58, dan Bidah Ibrahim, 57, serta lima adik-beradiknya.

Turut hadir ibu bapa Leuniey iaitu Nazri Adnan, 44, dan Norlaila Abu Bakar,45, serta empat adik-beradiknya yang lain.

Majlis pernikahan itu turut dihadiri Timbalan Mufti negeri Kelantan, Datuk Nik Abd Kadir.

Akhbar sebelum ini melaporkan pasangan terbabit akan dinikahkan Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat sebelum membatalkannya kerana perlu menghadiri Mesyuarat Lembaga Pengampunan Negeri bersama Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V dijadualkan pada hari sama.

Uchop (Vokal 2) mahu bawa famili bercuti


Rancangan Uchop selepas diumumkan juara Vokal Bukan Sekadar Rupa 2

"Insya-Allah jika tiada halangan saya akan terus mempromosikan lagu Jujurlah Padanya di samping persiapan album penuh yang akan mengenengahkan konsep rock moden mengikut cara sendiri.

"Saya juga masih aktif dengan kumpulan sendiri dan sentiasa akan bersama-sama mereka, soal tawaran persembahan terpulang pada penganjur jika mereka mahukan saya solo atau pun berkumpulan, saya bersedia pada bila-bila masa," kata Uchop .


Selain itu, Uchop juga menyatakan akan terus menggunakan nama 'Uchop' kerana baginya nama itu cukup memberi makna besar dengan terbuktinya kemenangan yang diraih pada malam itu.

"Bagi saya nama Uchop cukup istimewa dan akan terus mengekalkan nama ini sampai bila-bila. Pastinya peminat akan lebih mengenali nama ini selepas saya menyertai Vokal 2.

"Kehadiran saya dalam bidang seni dengan gaya rock tersendiri sudah cukup untuk membuktikan kemampuan diri tanpa perlu menukar nama yang mungkin kelihatan tidak komersial," kata pemilik nama Mohamad Yusof Ahmad ini.

Malah dia juga berhasrat membawa ahli keluarga bercuti menggunakan wang yang dimenangi.

Uchop mengakui gembira dengan kemenangan yang diraih dan berharap kemunculan single Jujurlah Padanya akan memberi laluan untuknya mencipta nama sebagai seorang penyanyi selepas ini. Menurutnya, walaupun bakal bergerak solo, dia tetap setia bersama kumpulannya, Avitydy.

Teka-teki mengenai juara Vokal musim ke-2 terjawab apabila ia berpihak kepada jejaka berasal dari Kampung Pandan, Kuala Lumpur, yang berusia 28 ini dengan memberikan saingan cukup sengit kepada peserta dari Tamparuli, Sabah, Marllenney Fane JL Paul atau Mar, 25.

Acara yang bersiaran langsung dari Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentral Shah Alam malam Rabu lalu menyaksikan Uchop mengatasi peratusan undian sebanyak 72 peratus mengalahkan Mar yang hanya 59 peratus undian.

Uchop yang membawa pulang wang tunai bernilai RM100,000 berserta trofi dan hadiah iringan mempertaruhkan lagu Dipenjara Janji dan medley bersama lagu Opera Hidup nyanyian asal Awie.

Pertandingan yang mempertaruhkan tiga segmen itu turut mempersembahkan Uchop menyampaikan lagu baru ciptaan Yuzai berjudul Jujurlah Padanya selain pusingan 'battle', Uchop memilih lagu Bujang Senang.

Sementara itu, Mar pula mempertaruhkan lagu Semua Isi Hatimu dan medley lagu Sesuatu Janji manakala lagu baru berjudul Maafkanlah Cinta ciptaan Ajai dan pusingan 'battle', Mar memilih lagu Inggeris iaitu Stand Up For Love.

Penonton turut dihiburkan dengan persembahan daripada Zamani, Saleem, One Nation Emcees dan juri-juri Vokal 2 seperti Ziana Zain, Hattan, Mas Idayu dan Azmeer.

Bagi Mar pula, kemenangan RM30,000 itu akan digunakan untuk memperbaiki rumah keluarga di Sabah manakala selebihnya akan disimpan untuk kegunaan pada masa depan.

"Selepas ini saya akan pulang ke Sabah dan meneruskan rutin harian seperti biasa di sana. Untuk waktu ini rasanya biarlah saya mempromosikan single Maafkanlah Cinta di Sabah dulu, pastinya peminat di sana sedang menantikan kehadiran saya.

"Jujur dikatakan sebenarnya saya tidak terfikir akan bertahan dan terus mara sehingga ke peringkat akhir, justeru perancangan untuk menetap terus di Kuala Lumpur belum ada. Namun jika jemputan nyanyian di sini banyak, mungkin saya akan mempertimbangkan untuk tinggal di Kuala Lumpur saja," katanya.



Publication: HM
Date of publication: Dec 28, 2012


Juara Vokal Bukan Sekadar Rupa (Vokal) 2 milik Uchop

Uchop Juara Vokal Bukan Sekadar Rupa (Vokal) Musim Ke-2

Uchop telah berjaya bergelar juara program realiti Vokal Bukan Sekadar Rupa (Vokal)  musim kedua.

Kemenangan Uchop yang dikatakan mempunyai cara nyanyian yang versatil oleh juri, Hattan dan Ziana Zain sekaligus melayakkan peserta kelahiran Kuala Lumpur itu membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak RM100,000 beserta sebuah trofi.



"Saya bersyukur dan tidak sangka dapat menjuarai pertandingan ini.

"Moga menerusi wang tunai yang dihadiahkan, saya dapat menggunakannya sebaik mungkin, InsyaAllah," katanya selepas pertandingan tersebut.

Gelaran naib juara pula dimenangi oleh Mar atau nama sebenarnya Marlleynney Fane J.L Paul,25 sekaligus menerima hadiah kemenangan sebanyak wang tunai sebanyak RM30,000 beserta sebuah trofi.



Pada pertandingan tersebut, kedua-dua peserta perlu melalui tiga cabaran dimana yang pertama, Mar dan Uchop perlu membawakan persembahan solo.

Mar membawakan lagu medley iaitu Semua Isi Hatimu nyanyian 3 Suara dan Sesuatu Janji (Taufik Batisah). Manakala Uchop menyanyikan lagu Dipenjara Hidup dan Opera Hidup nyanyian penyanyi asalnya, Awie.

Seterusnya, tugasan kedua pula mereka membawakan lagu baru ciptaan khas oleh komposer Ajai iaitu Maafkanlah Cinta (Mar) dan Yuzai pula menghasilkan lagu buat Uchop berjudul Biar Jujurlah Padanya.

Cabaran terakhir pula, Mar dan Uchop mengharungi segmen 'battle' dimana kedua-dua mereka akan membawakan lagu pilihan sendiri.

Sementara itu, pentas Vokal turut dimeriahkan dengan persembahan penyanyi hebat iaitu Saleem, Zamani, Hattan dan Ziana Zain.

Sepanjang 12 minggu pertandingan berlangsung, format permakahan Vokal dibahagikan kepada dua iaitu 50 peratus daripada juri manakala 50 peratus lagi menerusi SMS.

Konsert tersebut bersiaran menerusi saluran TV3, setiap Rabu, pukul 9 malam.

Leuniey kecewa tuduhan abai bapa kandung


Leuniey berasa kecewa apabila tuduhan dia mengabaikan bapa kandungnya menjadi bualan panas sebelum menjelang perkahwinannya pada Jumaat ini.

Leuniey atau nama sebenarnya Nur Eilunie Natasha, 21, berkata, perkara itu tidak sepatutnya berlaku kerana ia merupakan hal dalaman keluarga.

Malah dia juga terkejut apabila bapanya, Jaafar Mohamad, mendakwa tidak dijemput menghadiri majlis pernikahan itu.



"Saya terkilan dengan kontroversi yang tidak sepatutnya menjadi tatapan ramai.

"Tetapi saya cuma anggap hal itu berlaku kerana ayah mungkin terlalu beremosi pada ketika itu. Mungkin juga dia inginkan perhatian daripada saya sebagai seorang anak, entah saya tidak pasti.

"Apa-apa pun, perkara ini benar-benar buatkan saya kecewa kerana banyak lagi urusan perkahwinan yang perlu diselesaikan," katanya .

Pada Selasa lalu, , Jaafar telah meluahkan rasa terkilan tidak dijemput menghadiri majlis pernikahan anak sulungnya itu dengan Apek, 23.

Dia juga mengatakan rasa sedih tidak dapat menyaksikan majlis akad nikah pasangan berkenaan yang akan berlangsung di kediaman Leuniey di Pasir Pekan, Tumpat, Kelantan itu.

Leuniey merupakan anak sulung Jaafar hasil perkahwinannya dengan Nor Laila Abu Bakar, 40, sebelum bercerai 10 tahun lalu.

Lelaki itu kini tinggal bersama isteri baru dan dua anak lelakinya di mana seorang daripadanya merupakan adik Leuniey berusia 19 tahun.

Sementara itu, tambah Leuniey, pada Selasa lalu, dia telah bertemu dengan Jaafar, namun kedua-dua mereka tidak membangkitkan isu tersebut bagi menyelesaikan kemelut yang berlaku.

"Kami ada berjumpa, tetapi masing-masing tidak buka cerita pun tentang kenyataan ayah itu. Biarlah.

"Saya tidak mahu perkara itu menjadi bebanan dalam keluarga. Saya anggap ia sebagai dugaan kami sekeluarga," ujarnya.

Pasangan itu akan bernikah pada Jumaat ini, pukul 9.00 pagi manakala majlis resepsi pengantin perempuan akan diadakan di Hotel Renaissance, Kota Baharu dua hari selepas itu.

Persandingan di sebelah pengantin lelaki pula akan berlangsung di rumah keluarga Apek di Kampung Chenang, Kota Bharu pada 5 Januari 2013.

Dalam pada itu, pasangan itu turut mengadakan satu lagi majlis resepsi di Hotel Royale Bintang, Damansara pada 13 Januari tahun depan, pukul 8 malam.

Apek dan Leuniey mula menjalin hubungan selepas terlibat dalam pembikinan iklan minyak wangi SimplySiti Eau De Parfum milik penyanyi Siti Nurhaliza awal tahun ini.

Biodata Profil Uchop (Mohamad Yusof) - Vokal Bukan Sekadar Rupa

Biodata Profil Uchop

Nama penuh: Mohamad Yusof Ahmad (Uchop)
Asal: Jeniang, Kedah
Umur: 28
Genre muzik diminati: Rock

Pencapaian
2012: Juara musim kedua program realiti Vokal Bukan Sekadar Rupa (Vokal 2)

Pernah meraih gelaran juara bersama kumpulannya, Avidyty dalam pertandingan Twisties Bingit musim kedua.

Gambar Uchop
Gambar Uchop



Biodata Profil Mar (Vokal Bukan Sekadar Rupa)


Biodata Profil Mar (Vokal Bukan Sekadar Rupa)

Nama Penuh: Marlleynney Fane J L Paul
Nama Komersial: Mar
Asal: Tamparuli, SabahSabah
Umur: 25
Agama: Kristian
Pendidikan: Teknologi Makanan dari Universiti Malaysia Sabah

Pencapaian: Naib Juara Vokal Bukan Sekadar Rupa 2

Gambar Mar

VOKAL 2 - Akhir, 26 Disember 2012

VOKAL 2 – Akhir, Rabu, 26 Disember, 9.00 malam

Persaingan VOKAL…Bukan Sekadar Rupa musim ke-2 sudah sampai ke final! Kemuncak Vokal Bukan Sekadar Rupa 2 bakal bersiaran dari Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentral, Shah Alam pada 26 Disember ini jam 9 malam.

Siapa antara Mohamad Yusof Ahmad (Uchop), 28, atau Marlleynney Fane J L Paul (Mar), 25, yang akan membawa pulang wang tunai RM100,000 yang dipertaruhkan kepada juara program Vokal Bukan Sekadar Rupa musim kedua?

Apa yang pasti, baik Uchop atau Mar masing-masing bertekad mahu menjadi juara mengikut jejak langkah pemenang musim pertama, Asmidar. Selain wang tunai lumayan ditawarkan, keinginan membuktikan kemampuan didorong minat mendalam untuk menjadi penyanyi.

Minat bidang nyanyian

Uchop yang berasal dari Jeniang, Kedah tidak pernah mengenal erti putus asa dalam mengejar cita-cita menjadi penyanyi. Dia pernah menyertai program ini musim lalu, namun kedudukannya hanya bertahan sehingga Top 20. Dia juga pernah menyertai pertandingan Twisties Bingit anjuran Hot FM menerusi kumpulan yang dikenali sebagai Avitydy.


"Saya amat meminati bidang nyanyian walaupun cita-cita saya dihalang arwah ibu bapa. Biarpun mereka sudah tiada lagi, saya ingin buktikan saya mampu berjaya sebagai penyanyi.

"Saya ingin menjadi penyanyi versatil. Bagi menghadapi persaingan peringkat akhir, saya akan berusaha sedaya upaya untuk memenangi hati juri dan peminat," katanya yang terharu mempunyai ramai peminat malah ada yang sanggup bersusah payah membawa sepanduk dan bunting pada peringkat separuh akhir tempoh hari.

Meminati genre muzik rock, Uchop memilih himpunan lagu kumpulan Wings untuk dipersembahkan pada malam akhir. Bagi peringkat cabaran (battle) pula, dia memilih lagu Bujang Senang untuk dinyanyikan pesaingnya, Mar.

Mar sambut Krismas tanpa keluarga

Sementara itu, Mar akan menggunakan kelebihan menyanyikan lagu nada tinggi untuk memikat hati juri. Mar yang berasal dari Tamparuli, Sabah dan kali pertama menyertai pertandingan realiti, sanggup berkorban tidak pulang ke kampung halaman meraikan Krismas demi malam esok.

"Selama dua bulan setengah saya tidak bertemu keluarga. Kami hanya melepas rindu di telefon saja, keluarga kerap bertanya khabar.

Bukan mereka tidak teringin memberikan sokongan kepada saya dengan datang ke Kuala Lumpur, tetapi tambang ke sini bukannya murah.


"Saya bersyukur ada teman baik yang sanggup datang memberi sokongan. Walaupun ini kali pertama tidak meraikan Krismas bersama keluarga, saya reda kerana ada cabaran lebih besar menanti. Saya mahu menumpukan perhatian kepada pertandingan ini berbanding perkara lain," kata graduan Sarjana Muda Teknologi Makanan ini.

Ditanya apa yang ingin dilakukan andai RM100,000 menjadi miliknya, anak sulung daripada lima beradik itu berkata, dia bercita-cita membina sebuah rumah yang selesa buat mereka sekeluarga berteduh. Selebihnya akan digunakan untuk tujuan rakaman album.

Uchop pula mahu menggunakan wang kemenangan untuk kerja seninya. Jika ia bukan miliknya, anak muda ini reda. Malah dia tidak malu untuk kembali ke kehidupan asal sebagai penjaga stor di kedai DVD.

"Tidak ada yang perlu dimalukan, asalkan saya mencari rezeki yang halal. Cuma saya tidak akan berputus asa untuk terus mencuba lagi menyertai pertandingan yang sesuai dengan umur saya nanti," katanya.

Tiga peluang terakhir

Pada peringkat akhir esok, setiap peserta mempunyai tiga peluang terakhir bagi menonjolkan kehebatan mereka iaitu menerusi lagu medley, lagu baru dan lagu battle.

Bagi lagu baru, Uchop akan menyanyikan lagu ciptaan Yuzai iaitu pencipta lagu Aku Rindu Sayang Kamu yang pernah dipopularkan Black. Mar pula akan menyanyikan lagu ciptaan Ajai.

Untuk peringkat battle pula, Uchop akan menyanyikan lagu yang dipilih oleh Mar berjudul Stand Up For Love (Destiny's Child).

Naib juara pertandingan akan membawa pulang wang tunai RM30,000. Final Vokal Bukan Sekadar Rupa 2 akan berlangsung jam 9 malam di Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentral, Shah Alam.

Artis yang bakal membuat persembahan ialah One Nation Emcees, Azmeer, Mas Idayu, Salim dan Zamani.

Sinopsis Ady Valentino (drama TV3)

Sinopsis telefilem Ady Valentino

Ady Valentino mengisahkan seorang pemuda berusia awal 20-an, Ady seorang 'mat-despatch' di sebuah syarikat guaman di ibu kota. Ady memasang impian untuk berkahwin wanita berpangkat tinggi.

Ady menyimpan perasaan terhadap seorang gadis di pejabatnya bernama Maya walaupun Maya sering kali hanya mempergunakan Ady untuk kepentingannya.

 Selepas diperlekeh oleh teman sepejabat kerana berangan untuk memiliki Maya, Ady mengambil keputusan untuk melakukan kerja sambilan agar dia dapat membeli kereta mewah dan melamar Maya.

Suatu hari, Ady menghantar bunga ke sebuah stesen televisyen. Tiba di sana, Ady bertembung dengan seorang gadis jelita membuatkan dia terpukau.

Dengan bantuan rakan serumahnya, Zack, Ady mula mengorak langkah untuk mengenali gadis bernama Eyza, pembaca berita di stesen televisyen tersebut. Berjayakah Ady memikat Eyza?

Ady Valentino

Ady Valentino disiarkan pada 29 Disember jam 10 malam.

Pelakon Ady Valentino: Hazama, Eina Azman, Bella Daly, Zachery Francis dan Taiyuddin Bakar.

Filem Chori Chori Chupke Chupke di TV3

Filem Chori Chori Chupke Chupke di TV3 menjelang tahun baru 2013

Filem Chori Chori Chupke Chupke akan disiarkan 29 Disember jam 2 petang.

Sinopsis Chori Chori Chupke Chupke

Filem Chori Chori Chupke Chupke menceritakan Raj dan Priya Malhotra sudahpun berkahwin selama beberapa tahun dan hidup dalam keluarga yang kaya serta harmoni. Malangnya, mereka mempunyai satu masalah di mana Priya tidak boleh hamil.

Apabila usaha mengambil anak angkat gagal, Raj dan Priya menawarkan seorang pelacur iaitu Madhubala supaya menjadi 'ibu tumpang' bagi pasangan ini. Madhu bersetuju kerana pada waktu yang sama, dia sangat memerlukan wang.

Namun, keadaan menjadi rumit apabila Madhu jatuh cinta terhadap Raj. Apakah yang bakal berlaku seterusnya?

Filem menarik ini membariskan lakonan berkesan Preity Zinta, Salman Khan, Rani Mukerji, Amrish Puri dan Dalip Tahil.

Karmal - Gangsta MV (Official Video+Lyrics)

Lirik Lagu Gangsta: Karmal

Verse 1:
Gangsta, apa itu gangsta?
Gangsta bukan abang gedang gaduh dalam friendster
Gangsta adalah ibu mengandung naik bas
Kerja cari duit supaya anak bernafas

Gangsta, mana lagi power?
Orang pukul orang lain walaupun berharta
Atau budak miskin pakai otak tak membazir
Bila periksa result dapat 17 A

Gangsta, siapa yang gangsta?
Budak tiga line yang masih menyusahkan parents
Atau si anak muda, yang kurang upaya
Tidak putus asa, maju dan berjaya

Gangsta tak kira umur ataupun jantina
Janji mampu tahan diri dari jadi hina
Bila kau mampu capai impian dikejar
Itu gangsta, definisi sebenar

Verse 2:
Gangsta, apa itu gangsta?
Gangsta bukan orang yang laungkan nama parti
Gangsta adalah anak Malaysia sejati
Yang jaga maruah negara sehingga mati

Gangsta, mana lagi power?
Brader badan besar tetapi akal tak ada
Atau si kecil yang jaga orang tua uzur
Tahu hormat orang yang lebih berumur

Gangsta, siapa yang gangsta?
Wanita yang tak gatal depan lelaki hensem
Atau si wanita, cantik berkerjaya
Tak harapkan boyfriend, buat dia kaya

Gangsta tak kira umur ataupun jantina
Janji mampu tahan diri dari jadi hina
Bila kau mampu capai impian dikejar
Itu gangsta, definisi sebenar

Song - Gangsta
Artist - Karmal Production - Langgar Production
 Director - Fadhil Qayyum Rasul
Art Director - Saidati
D.O.P. - Farahani Asyikin
Technical Dept - Syafrie Izwan
Camera Operator - Azrul Hanafi
Technical Crew - Afiq Al hafiz
Editor - Farahani Asyikin & Darwina Azizis

Program TV3 sambutan tahun baru 2013


Program TV3 sempena menyambut tahun baru 2013

TV3 bakal menyajikan program terbaik istimewa menjelang sambutan tahun baru bermula 25 Disember ini hingga 1 Januari depan.

Sajian menarik pelbagai genre, sesuai untuk tontonan semua peringkat umur menerusi himpunan filem hebat tempatan dan antarabangsa.

Antara sajian menarik itu adalah Hantu Kak Limah Balik Rumah lakonan Awie, Man Kadir, Zami Ismail, Johan, Ummi Nazeera, Pekin, Shoffi Jikan, Avaa Vanja dan Nadia Mustafar.


Bakal menemui penonton pada 25 Disember ini, jam 10 malam, Hantu Kak Limah Balik Rumah mengisahkan Husin yang lama bekerja di Singapura mengambil keputusan pulang ke kampung halamannya, Kampung Pisang.

Sebaik tiba di rumah, Husin hairan melihat perangai pelik jirannya, Kak Limah yang langsung tidak bercakap. Dia juga mengalami kejadian menakutkan ketika mahu tidur.

Filem antarabangsa

Sajian antarabangsa pula menghidangkan filem Hindi terbaik iaitu Chori Chori Chupke Chupke pada 29 Disember ini, jam 2 petang.

Dengan barisan pelakon Preity Zinta, Salman Khan, Rani Mukerji, Amrish Puri dan Dalip Tahil, konflik tercetus apabila Raj yang sudah berkahwin dengan Priya Maholtra tetapi tidak mempunyai anak dan dicintai Madhu yang menjadi ibu tumpang kepada bayi mereka.

Turut menjadi pilihan filem I Am Legend dibintangi Will Smith, Alice Braga, Charlie Tahan, Salli Richardson-Whitfield, Willow Smith dan Darrell Foster yang bersiaran pada 28 Disember ini, jam 10 malam.

Filem ini berkisar mengenai virus yang menyerang dan meragut nyawa penduduk seluruh dunia pada 2009. Asalnya, ia dicipta Dr Alice Krippin sebagai penawar penyakit kanser sebelum berubah menjadi virus 'pembunuh'.

Leftenan Robert Neville, seorang pakar virologi, mempercayai masih ada lagi manusia yang terselamat daripada virus itu. Namun, beliau terperangkap di bandar New York.

Penggemar filem Kantonis, nantikan Kung Fu Hustle pada 31 Disember ini, jam 10 malam bersama barisan pelakon Stephen Chow, Xiaogang Feng, Wah Yuen, Zhi Hua Dong, Kwok-Kwan Chan, Chi Chung Lam, Siu-Lung Leung, Qiu Yuen.

Keadaan menjadi kacau bilau di kota Shanghai, China pada era 1940-an. Banyak kumpulan kongsi gelap bersaing untuk menakluki kota Shanghai, salah satunya kumpulan `Kapak Merah' yang sangat ditakuti.

Oleh kerana tiada siapa yang berani menentang kumpulan kongsi gelap ini, rakyat pelbagai latar belakang yang mahu hidup damai memilih untuk tinggal di kawasan miskin.

Sementara itu, The Karate Kid pula disiarkan pada 1 Januari jam 10 malam menampilkan lakonan hebat Jaden Smith, Jackie Chan, Taraji P Henson, Wenwen Han dan Rongguang Yu.

Penonton turut berpeluang memenangi hadiah hebat menerusi `Peraduan Terbaik Akhir Tahun. Sebaik menonton setiap rancangan, penonton perlu menghantar SMS `Terbaik 'ke 33399 dan jawab tiga soalan mudah. Setiap jawapan yang betul akan mendapat lima markah. Penonton yang berjaya mengumpulkan markah tertinggi akan membawa pulang gajet terkini.

Farid Sanullah bak klon Maher Zain


Lagu dendangan Farid Sanullah sering di salah anggap sebagai lagu Maher Zain namun dia sedikit pun tidak berasa hati, jauh sekali untuk melatah. Bahkan, Farid Sanullah, 21, gembira apabila orang ramai membandingkan diri muziknya dengan penyanyi terkenal berasal dari Lubnan itu.

Dilahirkan di Kuala Lumpur, tetapi membesar di Perth, Australia, artis keturunan Pakistan ini amat gembira apabila single pertamanya, Don’t Forget Allah, mendapat sambutan baik daripada pendengar, biarpun pada mulanya ia disangka dendangan terbaru Maher.

Menyedari sambutan yang diterima lagu itu di sini cukup memberangsangkan, Farid yang mengetengahkan irama berunsurkan Islam, tidak ragu-ragu memilih Malaysia sebagai negara pertama bagi mempromosikan single berkenaan, selepas melakukannya terlebih dulu di Australia.
Pelajar jurusan Programming di Polytech West, Perth, terbabit menegaskan, Malaysia mempunyai jumlah pendengar irama nasyid cukup besar, justeru, dia tidak teragak-agak untuk memperkenalkan lagunya itu ke negara ini.

Malaysia destinasi pilihan

“Saya akan berada di Malaysia selama dua hingga tiga bulan bagi mempromosikan lagu dan album pertama yang akan keluar pada Januari depan. Selepas Malaysia, barulah saya akan ke negara Asia lain.

“Saya memilih Malaysia sebagai destinasi pertama setelah melihat sambutan memberangsangkan terhadap single sulung. Saya pun tidak sangka ia boleh meraih begitu banyak perhatian. Jika mahu dibandingkan dengan Australia, pasaran di sana tidak menggalakkan kerana kurangnya penduduk beragama Islam,” kata Farid .

Menurut Farid , dia sebenarnya sudah mula menyanyi sejak berusia empat tahun. namun baru sekarang berpeluang untuk berkongsi bakat dimiliki secara lebih meluas. Singlenya diterbitkan oleh syarikat Sheikh Qalam Records Sdn Bhd.


Malah irama nasyid sudah sebati dengan dirinya sejak sekian lama, selepas didedahkan dengan dendangan kumpulan seperti Rabbani, Raihan, Inteam dan Firdaus. Turut menggemari kumpulan Hijjaz, Farid mengaku Maher dan penyanyi yang juga komposer British, Sami Yusuf, antara insan seni yang menjadi inspirasinya.

Seru generasi muda ke arah kebaikan

Farid berpindah ke Australia ketika usianya baru tiga bulan. Saat itu, dia dibawa mengikuti bapanya yang berkerja sebagai akauntan, di sana. Justeru, anak muda ini tidak mampu berbahasa Melayu, tidak seperti orang tuanya.

Begitupun, kunjungan kali ini bukanlah yang pertama buatnya. Hakikatnya, Farid kerap pulang ke sini bagi menziarahi ramai saudara-mara.

Berhasrat menyebarkan dakwah Islam melalui muzik, jejaka berkulit cerah ini sedar, tidak ramai pemuda yang memilih konsep muzik sepertinya. Keadaan itu menguatkan lagi azamnya untuk terus berkarya menarik golongan muda mencintai Allah serta mengikuti ajaran-Nya menerusi lagu yang dipersembahkan.

Ketika ini, dia dan bapanya sibuk menulis serta merakam lagu yang bakal dimuatkan dalam album sulung. Kini, empat lagu sudah siap dirakam manakala enam lagi bakal mengikuti proses sama dalam masa terdekat.

Bagi mengenang peristiwa yang berlaku di Gaza, Farid turut menghasilkan lagu khas berjudul Orphan Child. Selain itu, banyak karyanya berilhamkan hadis dan ayat al-Quran.

`Penyangak' popular industri hiburan


`Penyangak' popular

Dalam era perfileman Melayu klasik, khususnya sekitar 1950-an dan 60-an, ramai nama besar muncul sebagai bintang filem Melayu. Mereka yang dikenali ramai dan mendapat sanjungan itu bukan saja di kalangan pelakon yang membawa watak utama atau sebagai hero dan heroin, sebaliknya nama mereka terkenal kerana watak antagonis yang dibawa dengan cukup berkesan. Kesan lakonan mereka dalam filem ketika itu bukan saja kepada penonton di pawagam, sebaliknya ada ketikanya mereka dibenci hingga di luar filem, malah ada pelakon dulu yang pernah diludah, dihina dan disindir garagara watak yang mereka lakonkan. Kebanyakan pelakon yang memegang watak `crook' ini terus dikenali disebabkan watak jahat dimainkan mereka terus melekat di hati penonton. Watak penjahat yang dibawa mereka menjadikan pengarah filem ketika itu sering menawarkan watak penyangak disebabkan komitmen dan dedikasi terhadap watak dipegang, apatah lagi produksi ketika itu terutama Malay Film Production (MFP) dan Cathay-Keris, selain Merdeka Studio banyak menerbitkan filem genre heavy drama dan aksi pertarungan.

Dalam setiap filem, bukan saja hero atau heroin memainkan peranan penting menghidupkan jalan cerita, tapi pada masa sama, pelakon yang membawa watak jahat atau penyangak juga ada peranan tersendiri menjadikan jalan cerita penuh warna-warni. Walaupun mereka sering disogok sebagai pelakon pembantu tetapi mereka juga menonjol dan menjadi sebahagian sejarah kehebatan industri filem Melayu era silam. Mari  mengimbau sejenak kehebatan siapa mereka itu.

S Kadarisman

Sebelum menceburi bidang perfileman, S Kadarisman terbabit di pentas bangsawan termasuk kumpulan Grand Noran Opera. Datuk beliau, Hussain Golpan adalah pengasas bangsawan, manakala ibunya adalah primadona bangsawan. Beliau dilahirkan di Kampung Kauman, Jawa, pada 12 Mei 1922. Huruf S pada pangkal namanya ialah `Shahdat' - nama keturunan nenek moyangnya di Jawa. Filem pertama lakonan beliau ialah Perkahwinan Rahsia arahan A R Tompel, terbitan Nusantara Film Productions, di Singapura. Kemudian, di studio sama, beliau berlakon dalam filem Norma, Chinta Murni, Sehati Serasa, Mencari Jodoh, Budi Mulia, Pacar Puteh dan Dian. Kehebatan produksi di Jalan Ampas ketika itu menggamit Kadarisman untuk ke studio berkenaan selepas Nusantara menutup operasinya pada 1953. Bermula di MFP, beliau digandingkan dengan nama-nama besar filem Melayu seperti P Ramlee, Aziz Sattar, Aziz Jaafar, Haji Mahadi, Saadiah dan Roseyatimah. Di studio milik Shaw Brothers itu, Kadarisman mula berlakon dalam filem Sengsara pada 1953 arahan S Ramanathan. Antara filem lakonan beliau yang terkesan ialah Mogok, Masyarakat Pincang, Doktor, Saudagar Minyak Urat, Batu Belah Batu Bertangkup, Raja Laksamana Bentan, Lela Manja, Panji Semerang, Singapura Dilanggar Todak, Batu Durhaka, Norlela, Neraca, Dayang Senandung, Tiga Abdul, Antara Dua Darjat, Ali Baba Bujang Lapok dan Seniman Bujang Lapok. Malah sewaktu di Jalan Ampas, beliau yang mesra dipanggil Pak Kadar dikatakan pernah menjadi pelakon yang menerima gaji paling tinggi pada satu ketika, meskipun tidak pernah diberi watak utama, tetapi kebolehan beliau menjiwai pelbagai watak diberikan menyebabkan beliau sangat `laku' di kalangan pengarah filem MFP. Walaupun terbabit dalam filem komedi, namun watak diberikan selalunya memaparkan sikap seorang penyangak yang sesuai dengan karakter beliau sebagai seorang pelakon hebat. Lakonan beliau sentiasa mempunyai kelainan dari segi watak sama ada watak baik, jahat ataupun lucu. Melonjak ke kerusi pengarahan, beliau sememangnya terkenal dengan sifat tegas tapi penuh kreativiti. Beliau pernah menjadikan Studio Jalan Ampas seperti lautan untuk menjayakan babak dalam filem Anak Buluh Betong (1966), selain permintaan yang bukan-bukan untuk menjayakan penggambaran filem arahan beliau hinggakan untuk filem Sri Andalas (1966) juga beliau sanggup menangguhkan penggambaran kerana kru produksi tidak berjaya memperoleh seekor kijang hidup. Filem lain arahannya di MFP termasuk Lampung Karam (1967) dan Terlibat (1967). Di Studio Merdeka Kuala Lumpur, beliau mula mengarah filem Amok Tok Nading pada 1968, diikuti Pendekar Empat, Tunggal, Kembang Layu, Perintah Seri Paduka, Panca Indera Harimau Berantai. Kudrat, Darma Kesuma, Hutang Darah, Dang lenggang, Pendekar Sakti, Darah Panglima, Terbabas dan Kelana. Selepas filem terakhir arahan beliau, Bujang Tua SS pada 1974, Pak Kadar kembali ke Singapura kerana mengalami gangguan kesihatan kerana menghidap penyakit kencing manis dan jantung. Beliau meninggal dunia pada 17 Februari 1989 dan dikebumikan di Pusara Aman, Singapura.

Salleh Kamil

Dalam sejarah perfileman Melayu, nama Salleh Kamil bolehlah diangkat sebagai penyangak nombor satu atau `bapa crook filem Melayu' kerana watak itu amat sebati dengan beliau. Kekuatan lakonannya juga menyerlah menerusi wajahnya yang dilihat serasi dengan watak antagonis. Dilahirkan pada 24 April 1924 di Singapura, Salleh terlebih dulu bekerja sebagai pemandu kereta di Studio MFP dan filem pertama lakonannya ialah Patah Seribu terbitan 1952. Ketika itu, beliau hanya muncul untuk satu babak saja. Populariti beliau sebagai crook semakin terserlah apabila beraksi bersama P Ramlee dan A Rahim dalam filem Sedarah arahan S Ramanathan pada 1952. Lakonannya terus mendapat pujian ramai apabila berganding lagi dengan P Ramlee dalam filem Panggilan Pulau pada 1954, juga menerusi arahan Ramanathan. Apabila P Ramlee mula menjadi pengarah filem untuk buah tangan pertamanya, Penarik Beca pada 1955, Salleh menjadi pilihan P Ramlee kerana menyedari lakonannya akan membantu memberi impak kepada filem itu. Nyata, watak dibawanya begitu menyerlah, lalu P Ramlee menawarkan sekali lagi Salleh untuk filem Semerah Padi. Watak Buang yang dibawa Salleh dalam filem Sarjan Hassan (1958) meletakkan populariti Salleh di puncak kecemerlangannya sebagai pelakon. Keberanian Salleh membawa watak sisi gelap juga terserlah dalam filem Isi Neraka (1960) arahan Jamil Sulong kerana membawa watak sebagai lelaki yang tidak percaya kepada kebesaran Tuhan, akibatnya lelaki itu mati ditelan bumi. Beliau berani membawa watak berat itu untuk memberi pengajaran kepada penonton sekalipun ada sedikit kontroversi terhadap watak dibawanya. Satu lagi filem yang mengekalkan populariti Salleh ialah Tiga Abdul sebagai Tuan Penasihat yang juga satu-satunya filem komedi lakonan beliau tetapi tampil dengan wajah serius dan mempunyai agenda jahat. Selepas penutupan MFP pada 1967, Salleh hanya berehat dan terus bersara daripada dunia lakonan. Beliau meninggal dunia pada usia 74 tahun kerana sakit tua pada 4 Julai 1998.

Hussein Abu Hassan

"Hei Damak! Kembalikan semula beruk bapa aku!" Dialog itu tentunya menjadi satu kenangan peribadi buat pelakon Hussein Abu Hassan yang juga dialog pertama dituturkan dalam filem Seri Mersing yang mana penampilan beliau sebelum itu adalah sebagai pak pacak. Hussein dilahirkan di Alor Gajah, Melaka dan berhijrah ke Singapura bersama keluarganya. Beliau pernah menyertai pasukan polis Singapura pada 1950-an dan aktif dalam pasukan tinju. Sesudah lebih tujuh tahun menghambakan diri sebagai pelakon, namanya masih tidak mampu untuk menjulang tinggi hinggakan beliau hampir berputus asa dan mencari arah tuju baru sebagai kelasi kapal. Namun, tawaran pengarah, S Kadarisman mengubah segala-galanya apabila ditawarkan watak sebagai Tok Nading dalam filem Amok Tok Nading terbitan 1968. Tuah filem terbabit berjaya mengangkat nama beliau untuk terus menerima tawaran berlakon dan namanya mula menjadi bualan peminat. Hussein memang dikenali sebagai pelakon berkarakter kerana banyak watak dipegangnya adalah sebagai penjahat atau perosak keamanan dalam filem terbitan Studio Merdeka. Peluangnya dalam bidang perfileman terus bercambah kerana turut terbabit dalam beberapa produksi antarabangsa seperti filem Hong Kong, Indonesia dan Australia, malah pernah bekerjasama dengan pengarah Lewis Gilbert yang menjalankan penggambaran filem The Seventh Down di Singapura. Dalam bidang pengarahan, filem pertama arahannya, Bunga Padi Berdaun Lalang, selain turut mengarah filem Gila- Gila Remaja yang menampilkan lakonan anaknya, Faizal Hussein. Hasil perkahwinan dengan pelakon, Mahyon Ismail, mereka dikurniakan tiga anak, yang turut terbabit dalam bidang seni. Hussein meninggal dunia akibat penyakit buah pinggang di Hospital Kuala Lumpur pada 26 November 2007.

Datuk Mahmud June

Apa saja watak diberikan pasti mampu untuk memberi kesan kepada penonton. Daripada watak lelaki jahat, pemuda cacat, orang tua gatal hinggalah watak seorang nasionalis, mampu dihayatinya. Membawa watak jahat mampu untuk mengundang rasa marah dan meluat kepada penonton, juga watak komedi mampu membuatkan penonton ketawa. Mahmud June atau nama sebenarnya Mahmood Junit Derani berasal dari Kedah. Beliau memiliki karakter dengan pelbagai ekspresi. Jelingan mata, misai taring dan dialog adalah aset penting untuk menunjukkan karakter yang yang ditonjolkan dalam filem lakonannya seperti Sri Mersing, Jalak Lenteng dan Sultan Mahmud Mangkat Dijulang apatah lagi filem lakonan pertamanya, Orang Lichin sudah diberikan watak penyangak. Watak jahat yang sudah sebati dengannya menyebabkan ramai peminat yang salah anggap hinggakan pernah diludah peminat kerana benci dan sangat marah dengan lakonannya. Membuktikan kehebatan lakonan beliau, tentunya peminat terbayang watak Pak Maun dalam filem Nasib Do Re Mi yang mana beliau dikejar oleh isterinya dalam Pesta Muda Mudi ketika sedang menari. Selain itu lakonan dalam filem Langit Petang sebagai nasionalis Pak Arif yang menyayat hati serta filem Bumiputera, sebagai lelaki tempang yang tangkas bersilat. Kecemerlangan beliau dalam bidang perfileman mendapat pengiktirafan negara, apabila dikurniakan Darjah Datuk Setia Diraja Kedah membawa gelaran Datuk pada 2000, selain gelaran Pelakon Pembantu Terbaik Festival Filem Malaysia Ke-2 menerusi filem Langit Petang dan Anugerah Seniman 1974. Mahmud dikatakan pernah berkahwin 16 kali dan perkahwinan terakhirnya dengan Maharom Abdul Ghani kekal hingga akhir hayat. Beliau meninggal dunia pada 13 Februari 2002 kerana mengidap penyakit asma dan jangkitan paru-paru.

Sharif Dol

Siapa yang tidak mengenali Sharif Dol - pembawa watak samseng Kampung Dusun dalam filem Seniman Bujang Lapok. Walaupun hanya pelakon pembantu dalam filem arahan P Ramlee itu, tetapi tagline `Samseng Kampung Dusun' itu terus melekat kepada imej Sharif sehingga kini. Shariff membintangi lebih sepuluh filem. Antara filem yang mengangkat nama beliau ialah Lela Manja, Semerah Padi, Jefri Zain, Gerak Kilat, Pendekar Bujang Lapok dan Si Tanggang. Kebanyakan watak dibawanya berupa antagonis seperti samseng dan penjahat. Shariff meninggal dunia dalam usia 53 tahun, pada 27 April 1979 akibat komplikasi pelbagai jenis penyakit dan dikebumikan di Pusara Aman, Singapura.

A Rahim

Aktor A Rahim adalah pasangan pelakon yang sering digandingkan dengan Salleh Kamil untuk watak penyangak. Kesan watak jahat terhadap perfileman Melayu ketika itu menyebabkan beliau pernah mencadangkan supaya diwujudkan anugerah Pelakon Lelaki Terbaik bagi kategori watak jahat dalam Anugerah Seri Angkasa RTM. P Ramlee adalah insan yang bertanggungjawab memperkenalkan imej A Rahim menjadi terkenal dengan watak crook menerusi filem Cinta. Namun, lakonannya tetap berbekas jika kita menonton semula filem lakonannya seperti Hati Iblis, Panggilan Pulau, Mangsa, Iman, Kecewa, Semerah Padi, Masyarakat Pincang, Raja Laksamana Bentan,Isi Neraka, Putera Sangkar maut, Sri Tanjung, Singapura Dilanggar Todak dan Siti Muslihat. A Rahim atau nama sebenarnya Abdul Rahim Abu dilahirkan di Kota Lama Kanan, Kuala Kangsar, Perak pada 1931 dan beliau meninggal dunia pada 23 April 1993 kerana penyakit jantung. Sepanjang pembabitannya dalam perfileman Melayu, beliau bukan saja membawa watak jahat tapi membuktikan sebagai seorang pelakon yang boleh mempelbagaikan watak. Antaranya lakonan dalam filem Bukit Kepong, Menanti Hari Esok dan Esok Masih Ada. Filem terakhir lakonannya ialah Hati Bukan Kristal (1990). Satu-satunya filem arahan beliau ialah Sesejuk Air Mata Ibu pada 1986 terbitan Amir Film Productions, lakonan Hail Amir, Normala Omar dan Marlia Musa.

Omar Rojik

Antara bidang lakonan dan pengarahan, tentunya Omar Rojik atau nama sebenarnya Omar Ali lebih dikenali sebagai pengarah. Tapi dalam lakonan, watak yang dibawanya sering menjurus sisi gelap sebagai penjahat. Mungkin disebabkan raut wajahnya yang nampak bengis dan susuk tubuhnya yang gempal, ia dilihat sesuai untuk membawa watak sedemikian. Lakonan pertamanya sebagai watak penting ialah dalam filem Manusia pada 1951, bersama Kasma Booty - heroin terkenal ketika itu. Lakonannya menonjol dalam filem Sarjan Hassan apabila membawa watak pegawai tentera Jepun yang garang. Antara filem lain lakonannya seperti Pembalasan, Rayuan Sukma, Panggilan Pulau, Miskin, Arjuna, Matahari, Kipas Hikmat, Anakku Sazali dan Abu Hassan Pencuri. Begitu juga dalam bidang pengarahan, Omar lebih cenderung kepada filem berat antaranya Sumpahan Wanita yang juga filem pertama arahannya pada 1960. Selain itu, sentuhannya boleh dilihat menerusi judul Pertarungan. Panji Semirang, Singapura Dilanggar Todak, A Go Go, Jeritan Batin, Batu Durhaka, Jeritan Batin, Takdir, Dahaga, Lanang Sejagat, Keranda Jingga, Tuah Badan, Kalau Berpaut Di Dahan Rapuh, Durjana, Satria, Anakku Suamiku, Semerah Cindai, Semambu Kuning, Puaka, Anak Setan, Si Buta, Gila-Gila dan Si Luncai. Selepas berakhirnya era kegemilangan perfileman Melayu, Omar masih lagi aktif di belakang tabir sebagai pengarah drama hinggalah ke akhir hayatnya. Beliau menjadi pengarah drama untuk drama swasta pertama yang diperkenal RTM di negara ini menerusi judul Rumah Hantu pada 1984. Dilahirkan di Alor Setar, Kedah, pada 23 November 1925, dan pernah bekerja sebagai juruteknik dan tukang sapu di studio MFP. Beliau meninggal dunia di Klang, Selangor, pada 1998 ketika berusia usia 73 tahun kerana sakit kejang otot.

Omar Suwita

Nama Omar Suwita mungkin kurang menonjol dalam dunia perfileman Melayu klasik jika dibandingkan dengan ramai nama besar lain, tetapi beliau juga sering ditawarkan untuk membawa watak `crook' disebabkan mempunyai raut wajah yang garang dan bersuara lantang hinggakan pembawa watak jahat yang pernah dibandingkan dengan bintang Bollywood, Prem Chopra. Filem pertamanya adalah Ribut dan seterusnya Hati Iblis yang mana kedua-dua filem awal lakonannya tidak diberikan sebarang dialog. Berkat kesungguhan dan bakatnya yang semakin terserlah, beliau semakin mendapat kepercayaan pengarah untuk menjadi pelakon tetap di Shaw Brothers dengan watak penyangak yang juga sangat diminatinya. Antara filem lakonan beliau adalah Sarjan Hassan, Penarik Beca, Semerah Padi, Mogok dan Gerak Kilat. Filem terakhir beliau di MFP ialah Raja Bersiong.

Latif Borgiba

Pelakon ini masih lagi aktif berlakon hingga kini sama ada di layar perak mahupun drama TV. Dari awal kemunculan Latiff atau nama sebenarnya Abdul Latiff TK Gomu Kakah, beliau tidak jemu terhadap watak jahat yang diamanahkan pengarah kepadanya sebagai sumber rezeki. Latiff yang kini berusia 75 tahun masih aktif berlakon drama, telefilem dan filem. Raut wajahnya tetap serius seperti dulu. Ditambah pula dengan janggutnya yang putih dan panjang mencecah paras dada menyebabkan dia tampak garang dan masih sesuai untuk melakonkan watak jahat sama seperti dulu. Pelakon ini berkemahiran tinggi dalam aksi seni persilatan Melayu.

Haji Arshad

Jarang anak seni yang mempunyai pendidikan agama berminat dalam dunia hiburan, tetapi berbeza dengan Haji Arshad atau nama sebenarnya Mohd Douglas Mahuri yang juga antara pelakon yang sering membawa watak jahat dalam filem Melayu klasik. Walaupun hanya diberikan watak pelakon pembantu, tapi pengarah ketika itu seperti Salleh Ghani dan S Roomai Noor berjaya menggilap bakat Haji Arshad untuk watak bomoh dalam filem Bawang Putih Bawang Merah. Lakonan berkesan dalam filem terbabit berjaya menambat hati pengarah S Roomai Noor untuk mengambilnya berlakon dalam Mahsuri. Kesungguhan dan ketabahan mendalami bidang lakonan meletakkan Haji Arshad sebagai pelakon pembantu watak jahat utama di Studio Cathay- Keris ketika itu. Namun, nasib tetap tidak menyebelahinya walaupun berjaya membuktikan kehebatan dalam lakonan dengan hanya diberikan watak pembantu utama kepada pelakon seperti Nordin Ahmad dan Mahmud June. Sepanjang karier, Haji Arshad membintangi lebih 30 filem, antaranya Sri Mersing, Lancang Kuning, Cempaka Biru, Tun Fatimah, Yatim Mustaffa dan Sultan Mahmud Mangkat Dijulang, selain memegang peranan sebagai penolong pengarah untuk filem Kalong Kenangan dan Istana Berdarah.

Oleh Mohd Aizat Shamsuddin

Sinopsis Husin, Mon & Jin Pakai Toncit, official trailer

Sinopsis filem Hantu Kak Limah 2: Husin, Mon & Jin Pakai Toncit 

Husin, Mon & Jin Pakai Toncit  bermula dengan karakter utamanya, Husin lakonan Awie yang diisytiharkan muflis akibat ditipu satu kumpulan skim cepat kaya di Singapura, sebelum mengambil keputusan untuk pulang ke Kampung Pisang.

Apabila pulang ke rumahnya, Husin berjumpa semula dengan geng lamanya dan juga Mon lakonan Ezylnn yang juga kekasih lamanya ketika Kampung Pisang mereka dilanda serangan zombie suatu ketika dulu.

Selepas beberapa hari Usin pulang ke kampung, Kampung Pisang dilanda pula pelbagai peristiwa aneh. Difahamkan peristiwa aneh berkenaan mempunyai kaitan dengan sejarah misteri di kampung itu sejak 45 tahun lalu.

Kejadian kehilangan lelaki teruna di kampung itu kembali menghantui. Dalam kekecohan itu, Kak Limah yang dulunya dianggap 'hantu', sudah pulih sepenuhnya. Dia kemudian sibuk merancang rombongan ke Singapura bersama penduduk Kampung Pisang malah mempelawa Husin menjadi pembantunya.

Namun masalah timbul apabila Husin didapati hilang dari rumahnya tanpa diketahui sesiapa. Rakan-rakan sekampungnya, Ucop, Wan Kaswi dan Nazari SMK, gagal mengesan di manakah Husin berada. Sebaliknya mereka mendapati hanya mi segera buatan Singapura yang ditinggalkan Husin.

Sinopsis Husin, Mon & Jin Pakai Toncit

Dalam kekecohan itu, muncul pula Jin Pakai Toncit yang menghantui penduduk kampung dan dikatakan menculik teruna Kampung Pisang. Namun kehadiran Dr Samsudin pula mendakwa dia mampu mengesan di mana misteri hilangnya Husin.

Apakah sebenarnya yang berlaku? Siapakah yang menculik Husin? Siapa yang berjaya menghurai misteri kehilangan Husin itu?

Semua ini bakal terjawab untuk anda dalam filem ini yang bakal menemui penonton mulai 7 Februari depan. Mampukah Husin, Mon & Jin Pakai Toncit menyambung fenomena HKLBR yang berjaya mencatat kutipan pecah panggung menghampiri RM8 juta?

Pelakon Husin, Mon & Jin Pakai Toncit : Awie, Rashidi Ishak, Usop Wilcha, Azwan Annuar dan Nazari (anak Mamat Khalid).


Filem trilogi Kampung Pisang pertama, Zombie Kampung Pisang yang ditayangkan sekitar 2007, diikuti Hantu Kak Limah Balik Rumah pada 2010 dan terbaru, Hantu Kak Limah 2: Husin, Mon & Jin Pakai Toncit bakal mencetus fenomena baru bagi peminat pengarah terkenal, Mamat Khalid.

Masih mengekalkan genre komedi seram, filem ini menampilkan elemen kejutan serta jenaka tersendiri yang menghiburkan.



Sinopsis telefilem/drama Erna Shuraya


Sinopsis drama Erna Shuraya

Erna Shuraya mengisahkan mengenai seorang gadis licik bernama Erna (Tasha) yang suka melakukan penipuan dalam syarikat-syarikat besar.

Erna telah mengesan seorang hartawan Brunei bernama Hasrul (Shukri Mahari) yang ingin mencari rakan kongsi untuk memberikan idea dalam perniagaannya.


Selepas yakin bahawa Hasrul merupakan mangsa penipuannya, dia terus menjalankan misi ke Brunei untuk menggoda lelaki itu.

Bagaimanapun, Jalil (Sharin Bali), rakan karib Hasrul, telah mengesyaki sesuatu tentang Erna dan memintanya untuk memeriksa latar belakang wanita yang disukainya itu.

Hal tersebut membuatkan Erna lebih berjaga-jaga dengan memanggil rakan karibnya, Shuraya untuk mendapatkan bantuan.

Latifah Omar berlakon telemovie 50/50


Latifah Omar dalam drama 50/50

Latifah Omar hampir 40 tahun tak berlakon, tetapi primadona filem Melayu, Latifah Omar, kembali semula ke dunia lakonan apabila muncul dalam telemovie 50/50 arahan Melissa Saila yang membawa watak sebagai Azizah.

"Saya amat terharu dan tidak menyangka akhirnya pintu hati Aunty Latifah terbuka semula untuk berlakon di bawah arahan saya. Walaupun Aunty Latifah hanya membuat kemunculan khas sebagai Azizah, ia tetap bermakna kepada saya dan semua kru kami.

Seniwati Latifah Omar

"Sebenarnya saya harus berterima kasih kepada ibu saya sendiri (Seniwati Mariani Ismail) kerana dialah yang bercakap dan memujuk Aunty Latifah untuk berlakon dengan produksi saya itu. Ramai tahu ibu saya dan Aunty Latifah bersahabat baik," kata Melissa.

Dia yang dibantu oleh Tam Suhaimi sebagai penolong pengarah berkata, Latifah sangat profesional ketika di lokasi penggambaran yang dilakukan di Gombak, baru-baru ini.

"Saya sangat kagum dengan komitmen yang ditunjukkan Aunty Latifah kerana dia begitu menepati masa dan datang ke lokasi dalam keadaan cukup bersedia.

"Menyedari kesihatan beliau sendiri kurang baik, saya dan semua kru memastikan agar segalanya sudah bersedia dan barulah kami memanggil beliau untuk datang ke set penggambaran. Seboleh-bolehnya kami tidak mahu dia menunggu tapi biarlah kita yang menunggu.

"Bagi saya, aura Aunty Latifah masih hebat dan saksikanlah nanti lakonannya apabila drama ini ditayangkan oleh RTM kelak," kata Melissa.

Kata Melissa, skrip 50/50 ditulis suaminya sendiri Megat Fauzi Isa. Drama itu diterbitkan oleh syarikat produksi mereka, Kus Semangat Aktor Sdn Bhd.

Ujar Melissa, Latifah bagaimanapun berkata dia bukanlah hendak kembali aktif berlakon seperti dulu, sebaliknya menerima lamaran itu atas hubungan akrab dengan keluarga Mariani dan adiknya, Allahyarham Puan Sri Saloma.

"Sebenarnya beberapa bulan lalu saya ada mewawancara Aunty Latifah untuk sebuah dokumentari mengenai Saloma. Dari situlah saya dan suami terlintas untuk mengundang beliau memegang watak Azizah. Syukurlah akhirnya impian itu tercapai jua," katanya.

Latifah kali terakhir berlakon menerusi filem Hati Batu arahan Allahyarham M Amin pada 1973. Selain itu dia dikenali dengan filem seperti Panggilan Pulau, Patong Chendana, Raden Mas dan Cucu Datuk Merah.

Selain Latifah Omar, 50-/50 turut dibintangi Ramli Hassan, Johan Asa'ari, Susan Lankester, Dira Abu Bakar dan Datuk Aziz Satar.

Ia antara lain mengisahkan seorang lelaki, Ismail (Ramli) yang koma selama 50 tahun selepas ditembak. Apabila tersedar dia hairan melihat perubahan yang berlaku di sekelilingnya dan mula mencari bekas tunangnya, Azizah (Latifah).

Inilah yang menjadi satu misi kepada sekumpulan jururawat di hospital terbabit yang mahu mengesan di manakah Azizah berada.

Baim Wong berlakon drama Untuk Terakhir Kali


Baim Wong dalam telefilem Untuk Terakhir Kali

Baim Wong bakal berlakon dalam telefilem Untuk Terakhir Kali,  di Astro Ria tidak lama lagi.

Baim bukan hanya diikat untuk membintangi telefilem terbitan Cube Film Sdn Bhd (CFSB) itu malah Michael yang juga Pengarah Urusan CFSB, berjaya mendapatkan Baim atau nama sebenar, Muhammad Ibrahim, 32, untuk beraksi dalam satu lagi drama bersiri yang dijadualkan untuk siaran tahun depan.


Ternyata luahan rasa tidak puas hati Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Zed Zaidi mengenai keghairahan produksi tempatan mengambil pelakon luar tidak memberi kesan. Sebelum ini Zed Zaidi pernah membangkitkan isu CFSB membawa masuk Randy.

Beberapa perkara turut dibangkitkan Seniman membabitkan hal berkaitan permohonan kontrak dan kebenaran daripada persatuan. Tentunya usaha Michael membawa Baim kali ini sekali lagi menimbulkan rasa kurang senang beberapa pihak terutama Seniman yang memperjuangkan hak agar bakat tempatan didahulukan.

Enggan usaha dilakukan ini dijadikan isu sekali lagi, Micheal yang ditemui di set penggambaran Untuk Terakhir Kali menegaskan, segala keperluan dan syarat diperlukan untuk membawa Baim berlakon dalam drama terbaru arahannya itu sudah dilaksanakan dan dipatuhi.

"Sewaktu Randy berlakon dalam beberapa karya yang saya hasilkan juga, CFSB sudah melakukan semua permohonan dan mematuhi syarat ditetapkan bagi membolehkan dia berlakon di sini. Perkara sama dilakukan sebaik Baim memberi persetujuan untuk membintangi Untuk Terakhir Kali.

"Saya menjemput Baim terbabit dalam produksi drama dihasilkan atas permintaan Astro. Sebagai penerbit, sudah tentu saya sebaik mungkin cuba memenuhi kehendak stesen.

"Waktu sama memang dalam drama dihasilkan ini, watak hero adalah warga seberang. Jadi mahu atau tidak, saya harus menampilkan pelakon dari Indonesia untuk menjayakan telefilem ini.

"Saya agak cerewet apabila berkarya. Sebagai pengarah, saya sebaik mungkin mewujudkan unsur 'realism' dalam setiap drama arahan saya agar watak ditampilkan hidup sekali gus memberi kekuatan kepada jalan cerita.

"Memang saya boleh tawarkan watak lelaki Indonesia itu kepada pelakon tempatan tetapi sejauh mana mereka mampu melaksanakan watak itu dengan baik terutama membabitkan pengucapan dialog. Saya tidak mahu penonton mendengarnya berasa janggal kerana ia akan membuatkan 'mood' penonton hilang," katanya.

Micheal bagaimanapun tidak menidakkan bakat yang ada di kalangan pelakon lelaki tempatan. Namun kerana aktor benar-benar berbakat tidak ramai membuatkan dia tidak punya pilihan.

"Cuba sebutkan saya siapa pelakon lelaki yang benar-benar bagus dan mampu berlakon dengan baik. Rasanya tidak ramai dan kita boleh bilang dengan jari. Waktu sama, mereka yang bagus ini pula sibuk dengan jadual lakonan," katanya.

Jelas Micheal, dia tidak faham mengapa produksi CFSB sering dijadikan sasaran apabila mengundang pelakon luar untuk membintangi telefilem, drama bersiri mahupun program khas dihasilkan, sedangkan produksi lain yang menghasilkan projek besar tidak pula dijadikan isu atau ditempelak.

"Saya rasa kemasukan pelakon luar terutama dari Indonesia adalah perkara biasa. Tambahan pula, bidang ini sejagat di mana mereka mempertaruhkan bakat.

"Mengambil contoh mudah, berapa ramai pelakon berbakat hebat dari Britain yang menjadi pilihan produksi gergasi di Hollywood untuk membintangi filem dihasilkan?

"Kita melihat pelakon Indonesia yang datang ke sini sebagai satu ancaman sedangkan ramai yang tidak sedar bahawa beberapa pelakon tempatan sudah mencipta nama di seberang. Ambil contoh, Miller, Keith Foo dan Ashraf Sinclair yang kini berupa antara pelakon popular di sana dan bakat mereka turut dikagumi.

"Sepanjang berada di sana, tidak ada orang membangkitkan isu dari mana mereka datang. Lagipun pelakon Malaysia tetap menjadi pilihan sekiranya jalan ceritanya memaparkan orang tempatan dan mereka tidak mengambil artis Indonesia untuk berbahasa Melayu. Perkara sama juga saya lakukan untuk drama terbitan CFSB," katanya.

Tegas Micheal, dia tidak ambil pusing apabila ada pihak cuba menjadikan usahanya itu sebagai satu isu dan boleh menjejaskan tumpuannya untuk berkarya.

Penerbit dan pengarah drama bersiri Dalam Hati Ada Taman yang sedang disiarkan menerusi Astro Ria ini menjelas, sebaiknya kehadiran pelakon berbakat besar dari seberang dalam industri penerbitan tempatan dilihat sebagai satu perkembangan sihat apabila kedua-dua pihak boleh berkongsi ilmu dan belajar untuk memperbaiki bakat masing-masing.

Untuk Terakhir Kali diangkat dari lagu dendangan asal Marsha Milan Londoh, mengisahkan cinta seorang suami warga seberang terhadap isterinya orang tempatan. Dalam membina kebahagiaan hidup berumah tangga, banyak rintangan harus dilalui mereka hanya kerana beza kerakyatan.

Pelakon Untuk Terakhir Kali : Baim Wong, Elfira Loy, Hairuz Azreen dan Faralyna.

Teater Ramleefestasi

Pementasan Ramleefestasi

Projek BB mengambil inspirasi Tan Sri P Ramlee dengan mempersembahkan pementasan teater Ramleefestasi, sebagai pementasan keempat dari projek 'Bangkit'.

Teater ini mengambil karya agung P Ramlee iaitu babak tertentu dalam filem untuk dipentaskan mengikut kreativiti empat pengarah baru dibawah penyeliaan seorang pengarah artistik.

Teater Ramleefestasi

Filem-filem P Ramlee yang sememangnya terkenal dengan isu-isu semasa dan satira yang evergreen atau malar segar akan dipentaskan berdasarkan babak-babak yang telah di pilih oleh para pengarah.

Pementasan ini akan membawakan satu bentuk dan suasana baru kepada filem-filem P Ramlee menerusi persembahan teater dan pada masa sama, mengetengahkan isu-isu tersirat yang masih lagi releven pada masa kini. Runut bunyi juga akan diambil dari filem-filem Tan Sri dan dimodenkan bersesuaian dengan tema pementasan manakala babak-babak filem yang telah di pilih akan disuntik dengan elemen moden, sejajar dengan susur masa pementasan yang telah dipilih iaitu pada era globalisasi 2012.

Kesemua empat pengarah berpendapat "Filem-filem Allahyarham bukanlah sekadar hiburan semata-mata. Ianya sarat dengan mesej yang mendalam yang masih releven pada masa dulu, masa kini dan mungkin masa akan datang".

Projek BB adalah satu kumpulan belia yang ditubuhkan sebagai medium untuk para belia merealisasikan impian untuk beraksi di pentas teater. Mereka terdiri daripada 15 orang belia daripada pelbagai universiti di Malaysia.

Pementasan Ramleefestasi akan memperkenalkan Projek BB kepada umum. Pementasan ini juga akan menampilkan 2 pelakon yang sedang mencipta nama iaitu Beto Kusyairy dan Christina Suzzane sebagai penampilan istimewa. Turut membantu sebagai penyanyi latar adalah tiga anak muda yang menggelarkan diri mereka Pelangi Chenta.

Ramleefestasi akan berlangsung di Stor Dewan Bahasa dan Pustaka bermula semalam 14 Dis,ember sehinggalah Ahad ini (16 Disember). Tiket berharga RM15 (pelajar) dan RM20 (dewasa). Untuk tempahan dan pembelian tiket pula, hubungi Arshad Adam di 017982 3272 atau Nik Afiq di 010760 3101. Tiket adalah terhad.

Sinopsis

Teater yang bersifat eksperimental ini mengambil karya agung P Ramlee sebagai menu utama pementasan. Dengan mengekalkan keaslian dan tidak menolak terus sifat filem-filem tersebut, pementasan ini akan mengambil babak atau scene tertentu dalam filem untuk dipentaskan mengikut kreativiti lima pengarah muda berbakat.

Filem-filem P Ramlee yang sememangnya terkenal dengan isu-isu semasa dan satira yang evergreen dan malar segar akan dipentaskan berdasarkan babak-babak yang telah di pilih oleh para pengarah. Pementasan ini akan membawakan satu bentuk dan suasana baru kepada filem-filem P Ramlee menerusi persembahan teater dan pada masa sama, mengetengahkan isu-isu tersirat yang masih lagi releven pada masa kini.

Projek BB : Ramleefestasi

Pengurusan

Pengurus Produksi
Sherry Al- Hadad

Publisiti dan Pemasaran
Arshad Adam
Nik Afiq
Yunus Nuar

Pengurus Pentas
Shaqirin Mohd

Crew
Mustaqim
Ghadaffi Melikki

Kreatif

Pengarah:-
Arshad Adam
Nik Afiq
Wafi Saidin
Yunus Omar

Pengarah Musik
Ayob Azril

Sinografer
Shufitri Shukardi

Penataan Cahaya
Mohd Ridzwan

Pelakon
Projek BB :-
Nik Afiq
Arshad Adam
Yunus Omar
Wafi Saidin
Niessa Azis
Sharifudin Doul
Ejoy Jasni
Jubang Samat
Ahmad Dhani
Fyza Mokhtar
Nur Syazwani
Haslinda Isa
Marzuki Noh

Penampilan Istimewa
Beto Kusyairy
Cristina Suzanne Stockstill

Penyanyi latar
Pelangi Cinta

Aktor Ku Hariz Simpan Misai


Pelakon Ku Hariz akui  faktor fizikal yang rendah, kecil dan berwajah ‘jambu’ memaksa dia membela misai agar kelihatan lebih dewasa seiring usianya yang mencecah 27 tahun.

Ku Hariz atau nama sebenarnya Ungku Hariz Faizal Ungku Mohamed Fadli berkata, dia terpaksa mengambil inisiatif itu bagi meyakinkan para penerbit dan pengarah yang sering menawarkan watak remaja kepadanya sejak bergelar pelakon kira-kira dua tahun lalu.



“Sukar menjadi pelakon lelaki dengan pakej fizikal yang tidak standard. Setiap hari apabila saya hendak menghadiri uji bakat atau dirisik produser untuk sesuatu tawaran, isu fizikal sentiasa berlegar di fikiran.

“Saya bersyukur dengan apa dikurniakan malah saya percaya kekurangan fizikal ini ada kelebihannya di tempat lain. Cuma sebagai aktor, saya mudah berasa rendah diri dan segan.

“Atas dasar itu, saya ambil inisiatif dengan membela misai agar wajah kelihatan lebih dewasa seiring umur saya,” .

Bekas peserta program Pilih Kasih musim kedua itu berkata, sebagai orang baru dia berharap pihak industri memberikan ruang kepadanya membuktikan bakat dan kemampuan di sebalik kekurangan pakej fizikal yang dimiliki.

“Sebelum ini, saya pernah dapat satu tawaran filem tetapi dibatalkan pada saat-saat akhir kerana saiz fizikal.

“Beberapa pelakon bertubuh kecil dan rendah seperti Zahiril Adzim dan Rusdi Ramli atau di luar negara Tom Cruise boleh berjaya dan diterima.

“Maka, tidak mustahil saya juga boleh berjaya cuma saya memerlukan peluang daripada industri,” luahnya.

Beralih kepada kisah hubungannya dengan pelawak Jihan (Raja Lawak), anak kedua dalam keluarga ini berkata, dia lebih selesa untuk tidak mendedahkan hubungannya bagi mengelakkan sebarang isu atau kontroversi pada masa akan datang.

“Kami sama-sama sedang membina nama dan mengukuhkan kerjaya masing-masing, jadi lebih baik keutamaan diberikan kepada kerja.

“Bagi yang sudah tahu biarlah tetapi saya lebih selesa untuk tidak mencanangkan hubungan kami kepada khalayak melainkan ditanya.

“Saya selesa dengan dia kerana keserasian antara kami tetapi belum ada ketetapan atau perancangan ke perkahwinan dalam masa terdekat,” tuturnya yang mengenali Jihan sejak 2005.

 ~ Mstar

Perang Twitter: Jupe sah tiada permit - Zed Zaidi


Perang Twitter antara Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Zed Zaidi dengan aktres Indonesia, Julia Perez, Khamis lalu tidak hanya terhenti sekadar menjadi bahan ulang tweet (RT) atau perbahasan di laman sosial semata-mata. Atas nama persatuan dan semangat nasionalisme anak seni Malaysia, Zed mengotakan setiap apa yang ditulisnya untuk menyiasat penglibatan Jupe dalam industri seni tanah air.


"Sah Jupe memang tiada permit untuk bekerja dalam produksi filem di Malaysia. Saya telah siasat dengan Bahagian Perlesenan dan Penguatkuasaan di Finas yang keluarkan Sijil Perakuan Penggambaran (SPP). Bawah syarat itu, syarikat produksi kena isi borang Pekerja Filem Asing (SPA) jika melibatkan pekerja asing seperti Jupe, tapi namanya tiada. Jupe memang tiada permit untuk berlakon di Malaysia," tegas Zed ketika dihubungi Sensasi Bintang Jumaat lalu.

Menurut Zed, seseorang pelakon luar yang terlibat dengan penggambaran filem atau drama di Malaysia juga harus menjadi ahli mana-mana persatuan yang diiktiraf oleh Finas. Dalam kes Jupe, dia harus berdaftar sebagai ahli bersekutu dalam Seniman jika terlibat dalam produksi tempatan. Nama Jupe pula tiada dalam data permohonan berkenaan.

"Satu perkara lagi, Jupe tiada pas ikhtisas daripada Agensi Pusat Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (Puspal). Dia hanya menggunakan pas pelawat tetapi boleh pula pergi berlakon dalam filem, kemudian boleh pula kutuk dan hina industri drama Malaysia," kata Zed sambil mempersoalkan penguatkuasaan yang sepatutnya diambil ke atas Jupe.

Isnin lalu, Jupe menulis dan menghina drama tempatan yang disifatkannya jauh ketinggalan berbanding Indonesia. Tulisan Jupe dalam akaun Twitternya mendapat perhatian ramai termasuklah Zed Zaidi. Zed kemudian memulangkan paku buah keras kepada Jupe dengan menyelar Jupe sebagai gampang.

"Saya tulis 'gampang' bermaksud mudah tapi dalam budaya kita ia membawa makna yang kasar. Terpulang kepada fahaman masing-masing. Dia memang biadap dan saya tanya Jupe itu nama manusia atau apa, tapi saya tak kata pun dia binatang. Tulisan Jupe nampak biasa, tapi dia menghina penerbitan drama di Malaysia sedangkan dia berada di Malaysia untuk berlakon filem Malaysia," ulas Zed yang terkenal kerana kelantangannya berhubung isu artis luar termasuklah Aaron Aziz dan Randy Pangalila.

Berjuang dan bertindak atas nama Seniman, Zed tidak menafikan ada pihak yang mentertawakan sikapnya yang tidak habis-habis mempersoalkan penglibatan artis luar dalam produksi drama, filem atau muzik tempatan. Katanya, sebagai presiden persatuan, menjadi tugasnya untuk membela nasib artis di negara ini.

"Saya tidak akan endahkan jika khalayak dakwa sebagai bodoh atau melalak tanpa usul periksa sebab saya bercakap berlandaskan fakta. Seniman sendiri tidak bodoh sebab kita ada penasihat akademik dan undang-undang untuk dijadikan rujukan," katanya lega apabila dimaklumkan bahawa Finas sudah menghantar pegawai untuk menyiasat penglibatan Jupe dalam filem bertajuk Sumpahan Malam Pertama arahan Murali Abdullah itu.

Dalam pada itu, Zed juga sedang berusaha untuk membuat kunjungan hormat ke atas persatuan artis di Indonesia bagi mencari formula berhubung kerjasama dua hala artis ataupun pekerja seni Malaysia dan Indonesia.

"Buat masa ini, Seniman masih menunggu bajet yang dijanjikan oleh kerajaan. Jika berjalan lancar, bukan hanya Indonesia, Seniman juga akan ke Singapura dan Brunei untuk mencari kesepakatan dalam soal berkenaan. Harapnya selepas ini, setiap artis dari negara terbabit akan menggunakan persatuan masing-masing sebelum masuk ke Malaysia, begitu juga dengan artis Malaysia," katanya.
Home


Kurus dengan cepat, sila klik sini.


Belajar gitar, sila klik sini.

 

Home | Disclaimer | Contact